דף הבית / חינוך / איך להקל במעבר למסגרת חינוכית חדשה

איך להקל במעבר למסגרת חינוכית חדשה

מאת ד"ר חיה זינגרביץ, מרפאה בעיסוק המתמחה באוטיזם ובעיכובים התפתחותיים אחרים

מעבר למסגרת חינוכית חדשה הוא הליך קשה עבור ילד רגיל, וקשה שבעתיים לילד עם אוטיזם.

על מנת לנסות להבטיח מעבר חלק ככל הניתן מהמסגרת הביתית או המסגרת החינוכית הקודמת, מומלץ לעשות מספר צעדים מקדימים:

* הכינו את ילדכם לקראת הגן החדש על-ידי חשיפתו לחברת ילדים אחרים במסגרות כמו משחק חברתי עם ילדי המשפחה המורחבת, משחק בגינת השעשועים, כדי שיתרגל לנוכחות של מספר ילדים בו זמנית לצדו והשתתפות בקבוצת ילדים.

קחו חלק בפעילות כמו שעת סיפור בחברת ילדים אחרים בספריה או במתנ"ס.

שחקו במשחק בו ילדכם יתרגל המתנה לתורו.

במידת האפשר, קחו אותו עמכם לדואר, לסופרמרקט ולסידורים נוספים, שם תתרגלו ביחד המתנה לתור.

בקרו במסגרת החינוכית המיועדת עם ילדכם ופגשו את הצוות החינוכי. הביקור בגן או בבית הספר וההיכרות האישית עם הגננת והצוות הטיפולי יפחיתו חרדות מפני הבלתי נודע. שאלו את הגננת מהו סדר היום בגן, כך תדעו מה מצופה מילדכם ותוכלו לזהות מקורות קושי ודרכי התמודדות פוטנציאליים. צלמו את הגננת, כמו גם פינות שונות בגן, והרכיבו מהתמונות סיפור בו יסופר על הגן החדש, הצוות והפעילויות בהן ילדכם ישתתף במסגרת סדר היום הקבוע בגן. הקריאו את הסיפור מדי יום לילדכם כדי שיכיר את המסגרת החדשה ויתרגל לשינוי הממשמש ובא.

צעדים אלו יפחיתו חרדה המתלווה בדרך כלל לשינויים בהרגלי החיים, יתמכו במעבר חלק למסגרת החינוכית החדשה וישפרו את השתלבותו של ילדכם בגן. חשוב לזכור שכל ילד שונה מחברו ולא כל מי שאובחן כסובל מאוטיזם יחווה את אותם הקשיים ובאותן עוצמות כמו חבריו. לפיכך, הקשר הרציף של ההורים עם הצוות החינוכי/טיפולי הוא חשוב מאין כמוהו. הקפידו לשתף את הצוותים במידע רב ככל הניתן על ילדכם, ספרו כיצד הוא מתנהג במצבים שונים בבית או בסביבה מוכרת, היעזרו בידע ובניסיונו של הצוותים על מנת לקבל ייעוץ שיקל על ילדכם ועליכם בהתמודדות במצבים שחדשים לכם, כמו פרידה לשעות ארוכות, הסתגרות או חוסר קבלה מוחלטים של ילדים חדשים, וכל התנהגות שתזהו כשונה מזו שהייתם רגילים אליה בכל הנוגע ליכולת של ילדכם לתקשר עם סביבתו.

בקשו מהצוותים שישתפו אתכם בחוויות היום שעבר על ילדכם כדי שתוכלו לחזור ולדבר עליהן עם ילדכם בבית, כך שהוא יוכל לשמור על רצף ועניין לאורך זמן ואף יכין אותו לקראת המפגש ביום למחרת עם הצוות והילדים להמשך פעילות.

מעבר למקום חדש והסתגלות אליו הם תהליכים מורכבים לכל ילד, אך ניתן לרכך את החוויה ולהקטין את הקושי אם מתכוננים לקראתם מבעוד מועד ונעזרים בכלים הנכונים.

 

אודות גלי כרמלי שרים

גלי כרמלי-שרים, עיתונאית ועורכת. בוגרת לימודי קולנוע. חוקרת אוטיזם פרטית. מייסדת אתר שוקולד כחול, נשואה לדורון, איש מחשבים בהווה וטייס בהתהוות ואמא מאושרת (וסחוטה) של נוגה, יהונתן ושרון-לוקאס, חלקם אוטיסטים.

מומלץ לבדוק את

ועדת שילוב בגן

סדרי עבודתה של ועדת השילוב בגני הילדים "א. האחריות לארגון עבודת הוועדה, לזימון המשתתפים בה ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>