מאת מירי דנקנר-גרף
ילדים זקוקים למרחב בטוח ורגוע, המאפשר להם לנוח מכל הרעשים הסובבים אותם במהלך היום.
ילדים על הספקטרום האוטיסטי, וגם ילדים עם הפרעות קשב, זקוקים במיוחד לסביבה אישית פרטית שתהווה להם מרחב רגיעה, מקום מפלט מהלחץ היומיומי, סביבה שתתאים לצרכים שלהם ותעניק להם אפשרויות שונות לרגיעה וויסות.
זאת המהות העיקרית שמלווה אותי בתכנון חדרי שינה בכלל, ובפרט עבור ילדים. כאמא לילד מיוחד, אני יכולה להעיד שבכל שנות התפתחותו, את אותם עקרונות אני מיישמת בחדרו, כאשר הצרכים כל הזמן משתנים. שם אני עוקבת ובוחנת מה נכון, ומה יכול לאפשר לו את השלווה לה הוא זקוק.
לדוגמא כאן בתוכנית חלל חדר סטנדרטי ומהן האפשרויות לתכנון נכון:
אופציה חדר ילדים:
מיטה 200/90 + מיטת חבר
ארון בגדים או שידת בגדים 210/180
שולחן כתיבה
פינת זולה בכניסה לחדר
פוף במרקם תחושתי בגמר בדי ג'רסי פליז, פרווה
מראה לוויסות חזותי מענה סנסורי
פינת זולה בכניסה לחדר. פוף במרקם תחושתי בגמר בדי ג'רסי פליז פרווה, מראה לוויסות חזותי מענה סנסורי
אביזרי ויסות:
אוהל ובו פינת זולה
ערסל הנתלה מהתקרה (המדמה שק רחם) וניתן גם כמענה וסטיבולרי-איזון
שק אגרוף
שק אגרוף (ניתן לרכוש, בכל חנות צעצועים) לוויסות הרגש, והאנרגיה בגוף
אופציה לחדר מתבגרים:
מיטת גלריה
מיטת קומתיים שניתן לנצל בשני אופנים:
אופציה ראשונה היא שהמיטה נמצאת למעלה ומתחת פינת מסתור – זולה עם מזרן וכרים
שולחן כתיבה+ מחשב
ארון בגדים 210/180
חלל /פינת מסתור ליצירת פינת זולה מותאמת גיל
התמונה להמחשה בלבד, יש להשיג באיקאה
אפשרות שנייה היא כשמזרון השינה נמצא בחלק התחתון של מיטת הגלריה, ובחלק העליון של הגלריה תלוי ערסל ויסות (בתמונה)
דוגמא להמחשה: רשת לגלריה כאביזר ויסות, ובחלק התחתון של המיטה מזרן שינה
ערסל תלוי מקיר לקיר
ערסל תלוי מהתקרה עשוי מבד אלסטי. פריט עיצובי המגיע במספר צבעים ובדים המשמש לוויסות תחושתי ותנועה וסטיבולרית
כרית נוי לחדר
Is0537- גוון צבע קיר
כרית יד תחושתית
כרבולית מכותנה.
פרקט למינציה בגמר אלון מעושן/ רצפת גרניט פורצלן בצבע אפור בטון דגם יצרן
קונספט גווני צבע לבחירה:
1542p-טמבור
Is0462- נירלט
Is0990- נירלט
לאחר שתיכננו את העמדת הריהוט בחלל ואת אביזרי הוויסות להם הילדים שלנו זקוקים, נעבור לבחירת גווני צבע כקונספט עיצובי לחדר, שהוא אחד מהבחירות החשובות ביותר במהלך עיצוב החדר.
לאחר מחקר שערכתי בתחום הצבע על מספר אנשים עם לקויות שונות במסגרת עבודתי, ולאחר איפיון קצר שאני עורכת מול כל אדם שלו אני מתאימה סביבה על פיו צרכיו, ומתוך נסיון מקצועי, אבחר מספר גוונים לעבודה. טיפ: לא לעבוד עם גוונים בוהקים, יש להימנע מצבע לבן נקי ומצבעי יסוד.
אני נוהגת ליצור קולקציה של 4-5 גוונים אשר ישפיעו ויתנו מענה נגישות לכל אחד מהאביזרים העקרוניים אותם חשוב להנגיש, לדוגמא: כיסא, מיטה, ארון, שולחן, צבע קיר, דלת כניסה (ללקות ראייה מתבקש אף להפריד גוון למשקוף).
במנעד הגוונים שבחרתי אלביש את שאר החדר:
שטיח וכריות נוי (יש לבדוק רגישות לטקסטורות דומיננטיות היכולות ליצור ריצוד בעיניים)
וילונות עם אופציה להצללת האפלה (החשכה מלאה)
גופי התאורה לחדר בעלי נורות בצבע צהוב (להימנע מפלורסנט, בהדלקה קיים ריצוד קל אך משמעותי לילדים שלנו)
בחירת רהיט עם חזית דלתות או מגירות למשחקים, ולא ארון כוורת פתוחה שיוצר רעש ויזואלי בחדר.
כרים/ פוף לפינת זולה הזקוקים לתחושה רכה יש לבחור בדי ג'רסי, לייקרה, כותנה, פחות סינטטי.
למי שזקוק לתחושה עמוקה יש לדאוג לפוף וכרים עם מילוי כבד וצפוף יותר.
אם יש אפשרות להחליף את רצפת החדר, מומלץ להניח פרקט למינציה, לילדים שאוהבים ללכת יחפים ולמראה חמים ונעים לחדר.
וכך תיצרו עבור ילדיכם התאמות נגישות בעיצוב פנים החדר האינטימי שלהם.
אפשר לעצב קיר בנושאים מתוך עולמו של הילד / נער שנותן מענה פונקציונלי לצרכיו, כגון פינת יצירה.
קיר המספר סיפור כקיר כוח בחדר
מירי דנקנר-גרף היא מעצבת פנים המתמחה בעיצוב מותאם לבוגרים וילדים עם צרכים מיוחדים. נשואה לגדי ואמא ל-3, שאחד מהם הוא יואב, ילד מיוחד. בין עבודותיה תוכלו לראות את בניין בית עמיחי בהוד השרון, מרכז תעסוקתי לאנשים עם צרכים מיוחדים ואת בית הספר ללקויות תקשורת שירת הלב.
רעיונות ועצות נוספים תוכלו למצוא באתר שלה: