מאת יוני כנרי
צילום מתוך האלבום המשפחתי
שמי יוני כנרי. אני לא פרופסור ולא מומחה בעל שם בנושא האוטיזם. אני פונה אליכם כאבא לילדה על הרצף האוטיסטי, שהפחד הגדול ביותר שלו הוא שהבת שלו תגדל, תסתכל לו בעיניים ותאמר לו: "אבא, לא עשית בשבילי מספיק". לכן החלטתי להתמנות לדובר קבוצת "מצילים את מסגרות התקשורת".
ביוני האחרון קיבלנו איגרת על כך שמקצרים את יום הלימודים במסגרות התקשורת בכל רחבי הארץ. סוגייה זו של קיצור יום הלימודים מעוררת חששות לגבי הפגיעות החינוכיות והפיננסיות העומדות בפני הילדים והוריהם, וכדי לעשות מעשה ולא לעמוד מנגד, התאגדנו מספר הורים, ביוזמתה של רינת גור, והקמנו את הקבוצה "מצילים את מסגרות התקשורת", המונה כיום כאלף משפחות. במאמר זה אעמיק בסיבות שבגללן יש חשיבות מכרעת לקיים יום לימודים שלם לילדים שלנו וההשלכות האפשריות של קיצורו.

צרכים התפתחותיים, לימודיים וחברתיים של ילדים על הרצף האוטיסטי
ילדים על הרצף האוטיסטי זקוקים לרוב לחינוך ותמיכה מיוחדים כדי לשגשג אקדמית וחברתית. הם מתפקדים היטב בעיקר בתוך שגרות מובנות, סביבות למידה עקביות ותשומת לב אישית. יום לימודים מלא מספק להם הזדמנויות מורחבות לעסוק באינטראקציות חברתיות, לפתח מיומנויות תקשורת ולהשתתף בטיפולים או התערבויות מותאמות – דברים שבבית לא מתאפשרים.
המשכיות למידה
קיצור יום הלימודים לילדינו על הרצף האוטיסטי משבש את המשכיות הלמידה שלהם. ילדינו עלולים להיאבק במעברים ושינויים בשגרה, אשר יכולים להשפיע לרעה על התקדמותם בלימודים. על ידי שמירה על יום לימודים שלם, מחנכים יכולים להבטיח סביבת למידה עקבית וצפויה המקדמת התקדמות מתמדת וממזערת כישלונות פוטנציאליים.
התפתחות חברתית ורגשית
למסגרות התקשורת יש תפקיד חיוני בטיפוח התפתחות חברתית ורגשית אצל ילדים. לילדים על הרצף האוטיסטי, סביבת בית הספר מספקת הזדמנויות רבות לתרגל מיומנויות חברתיות, לפתח חברויות וללמוד לנווט בדינמיקה חברתית. יום לימודים מקוצר מגביל את האינטראקציות החשובות הללו, מעכב את הצמיחה החברתית שלהן ועלול להחמיר את תחושות הבידוד שהם חווים בבית או אפילו בגינה הקרובה לביתם.
גישה לתמיכה מיוחדת
ימי לימוד מלאים מאפשרים לילדים על הרצף האוטיסטי לקבל שירותי תמיכה הכרחיים שמציעים במסגרות התקשורת כגון ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק והתערבויות התנהגותיות. קיצור יום הלימודים עלול לפגוע בטיב הטיפולים, רוב הטיפולים מתקיימים בשעות הבוקר יחד עם זאת בשעות הצהריים בעיקר המאוחרות של היום הצוות מתרגם את הנלמד מהצוותים הפרא רפואיים לשטח.
פגיעה פיננסית של המשפחה
הורים לילדים על הרצף האוטיסטי מתמודדים לרוב עם עומסים כלכליים נוספים בשל הטיפול והתמיכה המיוחדים שילדיהם זקוקים להם.
קיצור יום הלימודים יחייב את ההורים לקצר את יום עבודתם. לא כל המעסיקים יסכימו לקצר את ימי העבודה של העובדים שלהם באופן קבוע, וגם אם המעסיק קיבל את זה, המשמעות היא פגיעה כלכלית אנושה בבית. כתוצאה מכך, את הכספים שהמדינה לא מוכנה להוציא על חינוך ילדינו ועל שכר מכבד לצוותי ההוראה והסייעות, המדינה תוציא דרך משרד העבודה לתשלום דמי אבטלה להורים.
לאחרונה כולנו חווים עליה משמעותית במחירי הדיור, עליה במחירי המזון ועליית מחירים בכל תחומי הצריכה. יום לימודים מקוצר יחייב הורים רבים לחפש חלופות על מנת להשגיח על ילדינו, הזקוקים לשגרה קבועה עם אנשים שיודעים איך להתמודד עם ילד שרץ לכביש, ילד שצועק או מרביץ, ילד שלא תמיד יודע להגיד "אני רעב", "אני צמא" או "כואב לי".
ונוסיף את הקושי הזוגי לניהול חיי נישואין נורמטיביים ואת אחוז הגירושין הגבוה משמעותית במשפחות מיוחדות. הלחץ הכלכלי הזה מוסיף לאתגרים הקיימים איתם מתמודדות משפחותינו ועשוי להרחיב את הפער החינוכי בין ילדים על הרצף האוטיסטי לבין בני גילם.
אני פונה אל מקבלי ההחלטות – הבינו את המצוקות איתן אנו מתמודדים יומם וליל. למדתי שדברים רעים קורים כשאנשים טובים שותקים. אסור לנו לשתוק יותר. שמירה על יום לימודים מלא לילדים על הרצף האוטיסטי חיונית להתפתחותם החינוכית, החברתית והרגשית. היא מבטיחה המשכיות למידה, מספקת גישה לשירותי תמיכה מיוחדים וממזערת את הפגיעות הפיננסיות העומדות בפני ההורים. על ידי הכרה בצרכים הייחודיים של ילדים אלה ותמיכה בחוויה החינוכית המלאה שלהם נוכל ליצור סביבות מכילות ותומכות המטפחות את צמיחתם והצלחתם העתידית. המלחמה על עתיד ילדינו שייכת לכולם, כמדינה וכעם.
יוני כנרי הוא דובר קבוצת מצילים את מסגרות התקשורת